Dank zij Scorpionsystem’s hebben wij de mogelijkheid gekregen om tweetal Scorpion race “drone” multirotor motors te reviewen. Zoals velen van ons Scorpion kennen van uit de rc heli wereld zijn ze een kleine 2 jaar geleden begonnen ook de markt van de “drone” multicopter racers te gaan voorzien van motoren.
Scorpion staat toch wel bekend om de wat duurder high end motoren van hoge kwaliteit, maar op een of andere manier kregen zij geen voet aan de grond in de “drone” race wereld. Motoren waren zwaar, speling gevoelig, weinig power en niet efficiënt. Andere merken als Dys, Emax, Cobra, enz. waren op alle fronten beter en even duur of zelfs goedkoper. Scorpion wist dit ook en daarom zijn ze gekomen met een nieuwe motor versie de MII-2204. Wij reviewen deze MII-2204 serie de opvolgers van de M-2204 serie.
Unboxing:
De Scorpion MII-2204 motoren worden per 2 (paar) in een mooi luxe kunststof doosje geleverd. Daarin vind je 4 lagen zwart schuim waar in de twee motoren netjes en veilig zitten opgeborgen. Verder vind je de wel bekende inbusboutjes en mooie Lock-moertjes. (Gelukkig niet van die afschuwelijke bullet gevormde moertjes waar je niks aan heb). Verder uiteraard de motoren zelf, hier zo meer over.
Inhoud van de doosjes:
-M2.5 *8
-M3 *4
-M-2204-2700kv motor *2
-CW low profile lock nuts *2
-Stickers
-Flyertje
Motor:
De MII-2204 motor wordt geleverd in twee KV varianten, de 2300KV en de 2700KV. Met de vuist regel dat Motoren met een hogere Kv sneller draaien, maar daarbij minder kracht hebben vergeleken met motoren met een lage Kv, die draaien langzamer maar hebben dan weer meer kracht. Dat maakt de 2300 kv versie uitermate geschikt voor 5”en 6” props en de 2700KV versie voor 4” en 5” props.
Betreft de looks zit je bij Scorpion altijd wel goed (het oog wilt soms ook wat). Het bekende bling bling goud met zwart staan ze goed en is een typisch gebruikte kleur samenstelling die Scorpion al lang toepast en hun image is.
De bouwkwaliteit is eigenlijk zoals we zouden verwachten bij Scorpion, gewoon heel goed. Waar de eerste versie nog speling op hoogte ass vertoonde zijn deze nieuwe versie 100% speling vrij. De motor draait erg zuiver zonder weerstand en de lagers voelen echt heel degelijk en soepel aan. Als je oor op achterkant van de motor houd en er draait hoor je 0 gekraak of geknars. Dit wat bij andere merken nogal wel eens kan voorkomen dat lagers knarsen in het begin heel licht maar dat gaat bij langdurig gebruikt steeds erger worden en uiteindelijk gaat de lager en motor kapot. De kabels zijn lekker dik flexible silicone draad en tevens vast gezet in de motor en de motor wikkelingen in de motor zien er degelijk, kwalitatief en professioneel uit.
3s of 4s?
We hebben wat tests gedaan en hieruit is gebleken dat de de 2700KV versie de perfecte keuze is voor 4” zoals bijvoorbeeld op een 180/190/200 size frame en de 2300KV met gemak 5” ™ 6”props kunnen rond slingeren wat neer komt op een goede combinatie met een 220 en grotere frames. Wat wel een punt van kritiek is dat dat in de specificaties op de website en in het bij geleverd boekje, beide motoren (2300KV/2700KV) gespecificeerd zijn op Max Lipo Cell 3S. Na contact te hebben gehad met Scorpion was hun reactie: “it can handle” (hij kan het wel aan) wat naar ons idee een beetje vreemd is. Dit gezien toch wel kan zeggen dat 4S lipo standaard is binnen de “drone” Multi rotor race wereld. Als je een nieuwe motor in de markt zet die 3s rated is, dan kan dat mensen afschrikken en zullen ze die links laten liggen en eerder voor motoren gaan die wel officieel 4s gespecificeerd zijn. Maar we kunnen uit ervaring zeggen dat wij beide versie op 4s vliegen zonder problemen en tot op heden het goed blijven doen.
De Specificaties:
MII-2204 2300KV
Stator Diameter | 22 mm (0.87 in) |
Stator Thickness | 4.5mm (0.177 in) |
No. of Stator Arms | 12 |
Magnet Poles | 14 |
Motor Wind | 23 Turn Delta |
Motor Wire | 4-Strand 0.21 mm |
Motor Kv | 2300 RPM / Volt |
No-Load Current (Io/10V) | 0.7 Amps |
Motor Resistance (Rm) | 0.07 Ohms |
Max Continuous Current | 24 Amps |
Max Continuous Power | 266 Watts |
Weight | 26 Grams (0.92 oz) |
Outside Diameter | 27.9 mm (1.09 in) |
Shaft Diameter | 2.98 mm (0.12 in) |
Body Length | 17 mm (0.66 in) |
Output Shaft Length | 12 mm (0.47 in) |
Max Lipo Cell | 3s |
Motor Timing | 5 deg |
Drive Frequency | 8 kHz |
MII-2204 2700KV
Stator Diameter | 22 mm (0.87 in) |
Stator Thickness | 4.5mm (0.177 in) |
No. of Stator Arms | 12 |
Magnet Poles | 14 |
Motor Wind | 19 Turn Delta |
Motor Wire | 5-Strand 0.21 mm |
Motor Kv | 2700 RPM / Volt |
No-Load Current (Io/10V) | 1.1 Amps |
Motor Resistance (Rm) | 0.05 Ohms |
Max Continuous Current | 30 Amps |
Max Continuous Power | 333 Watts |
Weight | 27 Grams (0.95 oz) |
Outside Diameter | 27.9 mm (1.09 in) |
Shaft Diameter | 2.98 mm (0.12 in) |
Body Length | 17 mm (0.66 in) |
Output Shaft Length | 12 mm (0.47 in) |
Max Lipo Cell | 3s |
Motor Timing | 5 deg |
Drive Frequency | 8 kHz |