UPDATE: Vandaag is in België de nieuwe wet- en regelgeving bevestigd die het hobbymatig en professioneel gebruik van drones moet reguleren. Recreatief gebruik is zo goed als niet toegestaan: je mag met een toestel dat maximaal 1 kg weegt slechts tot 10 meter hoogte vliegen en er is toestemming van de grondeigenaar nodig. Als we zeggen dat dit een bijzonder zware overdreven regeling is vinden wij dit zelf een understatement! Wij hopen dat de EU hier nog een stokje voor kan steken voor onze drone racende zuiderburen!

Bericht van 24 februari:

Het lijkt erop dat België binnenkort een nieuwe regelgeving invoert die het hobbymatig en commercieel gebruik van drones moet reguleren. Voor professionele gebruikers worden er twee klassen ingevoerd, waaronder een klasse die sterk doet denken aan de ‘mini-drone’ regeling zoals die in Nederland op tafel ligt.

Klasse 2 voor ‘mini drones’

Een belangrijke toevoeging is de zogenaamde klasse 2, die geldt voor zakelijke operators van een toestel dat niet meer weegt dan 5 kg en waarmee niet hoger dan 50 meter (150 voet) wordt gevlogen. De piloten van deze drones moeten minimaal 16 jaar zijn en beschikken over een vliegbewijs. Ook moeten de drones in deze categorie geregistreerd worden, maar hoeven hiervoor niet eerst gekeurd te worden, zoals aanvankelijk geëist werd. De Belgische klasse 2 heeft daarmee veel weg van de ‘mini drone’ regeling, die naar verwachting binnenkort in Nederland wordt ingevoerd.

Hobbymatig gebruik van drones

Particulieren die hobbymatig willen vliegen met een drone, zoals wij drone racers, komen er minder goed vanaf. Je mag onder het nieuwe regime alleen nog boven privégrond vliegen, tot een maximale hoogte van 10 meter. Daarbij geldt dat de drone niet zwaarder mag zijn dan 1 kg. Daarmee wordt de situatie in België een stuk strenger dan de Regeling modelvliegen zoals die voorlopig in Nederland van kracht is voor amateurvliegers.

FPV camera is professioneel gebruik

Ook als een drone over een (fpv) camera beschikt wordt het vliegen ermee beschouwd als professioneel gebruik, en dien je een pilotenopleiding te volgen en de drone te registreren, ongeacht het gewicht.

De regelgeving is geadviseerd door BEuas. Naar verwachting wordt de nieuwe regelgeving nog dit voorjaar van kracht.

Overdreven irrelevante regelgeving

Wij vinden dat deze regelgeving zwaar overdreven is wanneer je kijkt naar de problemen en vooral kansen die drones met zich meebrengen en denk dat dit het “zwart”vliegen in België alleen maar in de hand werk.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here