Het Europees Parlement wil de regels omtrent drones flink aanscherpen. Daarbij zien zij de registratieplicht van drones als de ideale oplossing. Als de Europese Raad akkoord geeft zullen drones boven de 250 gram in Europa geregistreerd moeten worden.

Drone registratieplicht

Als het aan het Europees Parlement ligt wordt de registratie van drones boven de 250 gram binnenkort verplicht. Dit geldt zowel voor consumenten- als commerciële drones. Door drones boven de 250 gram te registreren verhoogt de veiligheid doordat de eigenaar van de drone sneller achterhaald kan worden na een crash. Ook verwacht het Parlement dat het risico op een terroristische aanslag met drones voorkomen wordt. (want een terrorist registreert liever niet zijn drone?)

Gevaar?

De European Cockpit Association (ECA) reageert verheugd op de plannen van het Europees Parlement. Zij zien drones een steeds groter gevaar vormen voor de veiligheid van vliegtuigen en helikopters. Het Europees Parlement wacht nu op een akkoord van de Europese Raad die bestaat uit de leiders van de 28 lidstaten van de EU. Dit gevaar is overigens pas onderzocht en uit dit ondersoek bleek dat de gevaren van drones tot 1,5 verwaarloosbaar zijn.

Veiliger

De transportcommissie hoopt dat door de Europese regels drones een stuk veiliger gaan worden. Dit kan de drone-industrie een boost geven. Naar verwachting is de consumenten drone markt binnen 10 jaar jaarlijks goed voor zo’n 15 miljard euro. Ook moet het voor zo’n 150.000 Europeanen werk verschaffen binnen 25 jaar. Wij denken dat door deze regels alleen de grote multinationals profijt hebben en dat drone innovatie tot stilstand komt.

Uitvoering

Hoe de registratieplicht uitgevoerd gaat worden is nog niet bekend. In Amerika is de registratieplicht in december 2015 al van kracht gegaan. Daar worden drones tussen de 250 gram en 25 kilogram standaard voorzien van een registratienummer.

Paniek voetbal

Het is wel weer duidelijk dat de overheden vooral regelgeving bedenken uit paniek voetbal ipv onderzoek of de realiteit. Het wordt tijd dat er een partij opstaat die snap dat deze regelgeving de economie alleen maar tegenwerkt!

1 REACTIE

  1. Ja ik zou het erg fijn vinden als mijn racer veiliger wordt. Flink veel software er op waardoor je geen scherpe bochten meer kan maken en moet ie niet meer over de kop kunnen enzo veel te gevaarlijk. (acro/air/rate mode natuurlijk helemaal verbieden) Liefst een kentekenplaat achterop en een transponder en radar van een pond. Dan lijkt het me ook goed als we een flightplan in moeten dienen, 2 dagen van te voren minimaal zodat je niet meer even impulsief een rondje kan vliegen als je een uurtje eerder vrij bent van je werk dat is ook erg linke soep.

    En dan al die opensource software, waar geen bedrijf controle op heeft kunnen uitoefenen moet je ook niet willen. Alleen nog DJI voor de consument en de rest verbieden…

    Nu even alle gekheid op een stokje, laat ze iets anders uitzoeken dat echt gevaarlijk is en onze hobby om zeep helpen. Ben al zo lang ik me kan heugen met RC bezig (minimaal 30jaar) en nu in tijd van 2 jaar wordt heel mijn hobby en leven om zeep gebracht. Bedankt overheid, bedankt EU, bedankt professionele luchtvaart.

    Groetjes uit Rotterdam

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here